Alumnes: Aina, Alba, Àlex, Ander, Àngela, Arnau, Charlotte, Cristina, Eloi, Florence, Francesc, Gerard, Gonzalo, Inka, Jana, Maider, Marc, Maria J, Maria R, Maria S, Marina, Patricia i Simón
Professor/s: Roger Paez, Manuela Valtchanova, Ramón Garcia, Maria Mauti i Ciro Frank Schiappa
Agents:
Decidim.org i Canòdrom – Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica
Escola: ELISAVA, Escola Universitaria de Disseny i Enginyeria de Barcelona
Estudis: Grau en Disseny, Disseny d’espais
Assignatura: Projecte Optatiu - Nous espais per a la política
Curs: Tercer curs
Any: 2021
El Canòdrom de Meridiana torna i es reinventa com a Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica. Una de les entitats que fa que això sigui possible és decidim.org, una plataforma virtual que fomenta les aportacions de la ciutadania a través de la tecnologia i mitjançant la democràcia.
Un lloc que va ser creat per a observar, ara necessita fer-se visible i ser reinterpretat. El projecte neix per donar aquesta segona vida a l’edifici, es basa a reobrir-lo generant un espai democràtic.
Amb aquest fet, es pretén fomentar la participació dels ciutadans mitjançant espais temporals i adaptables, aprofitant la tensió que la mateixa arquitectura genera, obrint la porta al debat ciutadà.
El projecte es conforma de tres dimensions: la crida, el medi i l’acció.
Els símbols aplicats als dos extrems de la grada a gran escala, indiquen polaritat i insinuen política a l’espai que delimiten i tensen. La intenció principal és crear una relació visual per tal d’atraure les persones provocant certa curiositat i l’anomenat efecte crida.
El medi es basa en l’aprofitament de les condicions existents, és a dir, les perforacions que es repeteixen al llarg de les grades, formant una retícula. Amb la idea de fomentar la participació democràtica, es crea un tauler de joc a escala humana que consisteix en la utilització de dos tipus de fitxes: les bases (dos colors i tres formes) i els pals amb les teles (suports visuals o divisions espacials).
L’acció té molt a veure amb el que s’esdevindrà en aquest espai i en com aquest serà utilitzat. Es proposa com un espai multifuncional on l’usuari és el protagonista. Funciona com a lloc d’oportunitat per a realitzar esdeveniments, formacions o espais de lliure apropiació.
Alhora, aquesta retícula de bases permet generar jocs de dinàmica participativa. El posicionament físic dels individus a les grades en referència a aquests elements és un indicador d’opinió o decisió. Aquest espai s’activa temporalment de diferents maneres, depenent de les regles que s’estableixin en cada moment, amb l’objectiu de generar un debat divers i mutable.
Tot aquest projecte es complementa amb la realització de tres curts que dialoguen amb l’entorn històric i físic immediat del Canòdrom. Aquestes peces audiovisuals van ser l’element troncal en l’activitat d’inauguració de l’Ateneu el desembre del 2020.